کد مطلب:212772 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:35

غذا چگونه هضم می شود
در هضم غذا اندیشه كن و ببین چه قدرتی خداوند می تواند چنین كارخانه دقیق و مهمی بسازد و به كار اندازد تا به وسیله آن موجودات زنده بتوانند به زندگی خود ادامه دهند. غذا از دهان وارد معده می شود بعد از تغییراتی كه در آن پیدا شد، از رگهای باریكی به جگر برسانند تا مبادا در آن سنگینی یا زبری باشد و به جگر كه بسیار لطیف و نازك است آسیبی وارد آورد. چون صاف شده غذا به ترتیبی كه گفته شد به جگر رسید، به قدرت خداوند متعال مواد غذایی از مواد سمی جدا می شود، و مواد غذایی به وسیله رگهای بسیاری به تمام نقاط بدن می رسد. و نیز رطوبت هایی كه باید دفع شود در مثانه جمع و به صورت بول خارج می گردد.

در حكمت خداوندی اندیشه كن، و ببین، كه چگونه هر عضوی را در جای خود مرتب ساخته، و برای بول و صفراء و سوداء ظرفهای مخصوصی در بدن قرار داده تا داخل خون نشوند، و بدن را فاسد نكنند.



[ صفحه 343]



و نیز قوه ای در بدن قرار داده كه هر وقت انسان بخواهد فضولات را دفع كند، و هر وقت بخواهد از بیرون آمدن آن ها جلوگیری نماید. اگر فضولات در بدن می ماند انسان هلاك می شد و اگر همیشه جاری بود، چقدر زندگی بر انسان سخت می گذشت. خداوند این خلقت عجیب را در رحم مادر كه نه دستی به او می رسد و نه چشمی او را می بیند، كامل نموده كه وقتی به این دنیا می آید، تمام آن چه را در زندگی به آن محتاج است، دارا باشد.